Kvalitet og garanti

De tre medlemmer af Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk i Danmark producerer dæk som lever op til ECE-regulativ 109, som garanterer at de regummierede dæk har samme kvalitet som nye dæk.
 
For at opretholde ECE-certificeringen testes de regummierede dæk efter præcis samme normer som nye dæk.
 
Der er derfor garanti for et kvalitetsprodukt, som ikke går på kompromis med hverken sikkerhed eller holdbarhed.

Hvad er regummiering

Ved regummiering skal dækket igennem en lang række processer, før det igen er klar til mange tusinde kilometer på vejene.
 

TRIN 1: Manuel inspektion

En specialists øjne og hænder er det primære værktøj som bruges ved første inspektion af dækket.
 
Ved inspektionen vurderes det, om karkassen kan regummieres, uden at det går ud over pålidelighed og sikkerhed.

TRIN 2: "Ikke-destruktiv" inspektion af usynlige fejl og skader

Teknologien tager over, hvor de menneskelige evner ikke rækker.
 
Karkassen testes ved hjælp eksempelvis shearografi og "nail-hole detector".
 
 

TRIN 3: Raspning

Den gamle slidbane raspes af for at gøre plads til den nye.

TRIN 4: Reparation

Hvis der er mindre skader repareres de, således at dækkets oprindelige styrke bevares.
 
 

TRIN 5: Pålægning af slidbane

Bindegummi pålægges, og derefter lægges den nye slidbane på karkassen.
 

TRIN 6: Vulkanisering

Slidbanen skal nu vulkaniseres til karkassen. 
 
I Danmark foregår det som koldvulkanisering, hvor dækkene opvarmes i en såkaldt autoklave, som er en stor ovn der er under tryk.
 
 

TRIN 7: Slutkontrol

Til sidst foretages en afsluttende kontrol, så man er helt sikker på, at kvaliteten er i top når dækket sendes ud på vejene.